STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE

Svend Melbye fløjte
Eva Åberg klarinet
Gunnar Eckhoff fagot
Paul Terracini trompet
Mette Franck harpe
Helen Davies harpe
Jakob Westh klaver
Søren Elbæk violin
Piotr Zelazny viola
Anne Turner cello

Dirigent
Henrik Vagn Christensen

Orgel
Eva Feldbæk


De, hvem Musikkens Kunst ligger paa Sinde, bør ved enhver Lejlighed kundgøre den
ligefremme Lære, at Musik er en Kunst, hvortil der skal lyttes, hvorunder man skal
oplade den Sans, som kaldes Hørelsen, og til hvilken der hverken hører Billeder, Blomster,
Fagter eller Filosofi. Kloge ord, som dog ikke umuliggør enkelte oplysende bemærkninger
til musik. Måske kan de undertiden hjælpe lytteren med netop at lytte.

Carl Nielsen fra bogen "Levende Musik"

 


SUSÅLANDET - det naturskønne område på Sjælland, der omkranser Susåen - har været inspirationskilden til denne cd, der indeholder værker af danske komponister.Udgangspunktet er værket "Syv vignetter fra Susålandet" af Hans-Henrik Nordstrøm. Han er oprindeligt uddannet som basunist, bor ved Tyvelse - midt i Susålandet - og arbejder nu udelukkende som komponist. Siden 1988 har han skrevet musik for orkester, kammerensembler og kor samt værker for klaver og orgel. "Syv vignetter fra Susålandet" rummer syv små musikstykker, der på meget forskellig måde gengiver naturoplevelser, stemninger og indtryk fra egnen omkring Susåen med dens ådale, søer, skove, stendysser, fugle og dyr.

Om værkerne i øvrigt på denne cd skriver Hans-Henrik Nordstrøm:

"Carl Nielsen er den helt store skikkelse i dansk musik. Han opholdt sig indimellem på Fuglsang hos familien Neergaard, når Københavns larm og intrigerne blev for meget. I det østlollandske landskab tæt ved Guldborgsund fandt han fred til at kunne komponere. Det blev til seks betydelige symfonier, tre instrumentalkoncerter, en del kammermusik, musikdramatiske værker og utallige danske sange. Til Helge Rodes skuespil "Moderen" skrev han i 1921 scenemusikken, der rummer et par fine satser som Tro og Håb spiller, Børnene leger og Tågen letter. Skuespillet blev skrevet i anledning af genforeningen med Sønderjylland i 1920, og emnevalget skal ses i lyset heraf - f.eks. de to allegoriske personer "Tro" og "Håb".
Emil Hartmann var en dansk komponist, som egentlig var mere kendt i udlandet end herhjemme. Han kom til at stå lidt i skyggen af den altdominerende Niels W. Gade og faderen J.P.E. Hartmann, som var den anden store komponistskikkelse på den tid. Emil Hartmann skrev musik i næsten alle genrer, men gennem sit mangeårige virke som organist ved Christiansborg Slotskirke havde kirkemusikken hans særlige interesse. Hans Serenade op.24 er skrevet for klarinettrio (klarinet, cello og klaver) og er et ægte romantisk musikværk.
Noget anderledes med Lille Sommertrio fra 1957 af Knud Jeppesen. Dette værk er ganske vist også af lyrisk karakter, men dets beskaffenhed er af lidt mere rationel art. Jeppesen er kendt både som musikforsker og komponist. Han har undervist og dirigeret i Tyskland og Østrig, og herhjemme er han nok mest kendt for sin lærebog i kontrapunkt fra 1930. Som komponist var han elev af Carl Nielsen, og han markerede sig især som vokalkomponist med en række motetter og solosange med klaver - men i Lille Sommertrio altså også indenfor kammermusik.
Med Elegi for Orgel (1953-59) af Poul Rovsing Olsen har vi forladt kammermusikken og begivet os ind i Tyvelse Kirke med dets nye orgel fra 1995. Rovsing Olsen var både musiketnolog og komponist. Han skrev i 1974 bogen "Musiketnologi" og komponerede en lang række balletter og operaer, en del orkester-, kammer- og vokalmusik samt musik for klaver, harpe og orgel. Elegi er et fint eksempel på sidstnævnte genre.
Og til sidst er vi tilbage i nutiden igen med Tilbageblik I-II skrevet i 1995 til indvielsen af Tyvelse Kirkes nye orgel. Det er mit andet orgelværk; det første Srebrenica (1993) - efter den bosniske by - er skrevet til organisten Eva Feldbæk. Tilbageblik I-II er af en helt anderledes karakter og - som titlen angiver - af mere eftertænksom og retrospektiv art. De to dele har betegnelserne Tranquillo og Riflessivo.
Som det fremgår, er noget af den musik, der præsenteres på denne indspilning, vitterligt opstået ved Susåen. Andet har måske sin rod på Fuglsang på Lolland, hvor både Emil Hartmann og Carl Nielsen færdedes. Atter andet er hermed bragt til Susåen, hvor det nok skal trives. For der er musik i og ved Susåen!"


Om "Syv vignetter fra Susålandet skriver Suså Kommunes borgmester Poul Erik Sørensen:

"Syv vignetter fra Susålandet er komponeret med Susålandets naturoplevelser som inspirations-kilde. Susålandet, der jo indeholder en lang række perler i form af natur og kultur, har nu fået tilføjet endnu syv til denne "perlerække".
Susålandet strækker sig fra Sjællands højeste punkt Gyldenløvshøj i nord til Smålandshavet i syd, fra Fuglebjerg i vest og til Præstø Fjord i øst. I dette område udgør det mere end 14.000 år gamle smeltevandssystem livsnerven i et net af søer, moser, større og mindre åer og vandløb. Denne mangfoldighed i mulige oplevelser afspejles i musikken.
Musik er i sit væsen abstrakt. Det gælder også de syv vignetter; men alligevel kan man lytte sig
frem til et væld af stemningsbilleder her fra Susålandet, eller prøve helt at "glemme" naturen - og
så blot nyde de skønne toner, hvorefter man opdager, at så dukker stemningsbillederne op igen.
Komponisten har som udgangspunkt villet skildre nogle naturoplevelser og indtryk, hvilket man må konstatere er lykkedes til fulde, når man midt i den fortravlede hverdag sætter sig tilbage og lytter til hans dejlige musik.
Hans-Henrik Nordstrøm komponerede Syv vignetter fra Susålandet i 1994 for
Suså kommune til Storstrøms Kammerensemble. Værket præsenteres på denne CD
sammen med andre danske musikværker, der for de flestes vedkommende også ud-
springer af sansning og oplevelser af naturen.
Suså Kommune er glad for på denne måde at kunne give et lille bidrag til Susålandets lange kulturhistorie."


Indhold:

Hans-Henrik Nordstrøm:
Syv vignetter fra Susålandet
for fløjte, klarinet/basklarinet, fagot, trompet, harpe, klaver, violin, viola og cello

Carl Nielsen:
Fra "Moderen"
"Tro og Håb spiller" for fløjte og viola
"Børnene leger" for fløjte
"Tågen letter" for fløjte og harpe

Emil Hartmann:
Serenade op. 24
for klarinet, cello og klaver

Knud Jeppesen:
Lille Sommer-Trio
for fløjte, cello og klaver

Poul Rovsing Olsen:
Elegi for Orgel op. 29 A

Hans- Henrik Nordstrøm:
Tilbageblik I-II for orgel



Indspillet i Tyvelse Kirke 23.5.1996 samt på herregården Fuglsang, Lolland, 13.-15.6.1996

Recording Engineer & Producer: Jesper Jørgensen

Orgel: Poul-Gerhard Andersen, 1995



Tilbage til orgelsiden
Tilbage til den samlede oversigt