"Det er en sommeraften i slutningen af 1800-tallet.
Vi befinder os i foredragssalen i en amerikansk provinsbys
forsamlingshus i Maryland - muligvis Virginia.
Der er stillet op til lysbilledforedrag. Foredragsholderen - en mand
sidst i halvtredserne, iført et gammelt,
slidt kjolesæt, lorgnet og imponerende bakkenbarter - sidder og
småblunder, indtil han med et sæt
bliver vækket af sin kones kraftige hosten bag døren.
Han betræder undskyldnende talerstolen, bevæger
læberne for at tale, men intet andet et højt pip slipper
ud. Han går hen til bordet, tager en slurk vand, og
starter derefter det annoncerede fordrag om amerikanske
svømmefugle."
Således lægges der op til den morsomme kammeropera "A
Waterbird Talk" (Vore Svømmefugle - et
foredrag), skrevet i 1974 af USA's væsentligste nulevende
opera-komponist Dominick Argento (1927- ),
som også har skrevet teksten, der tager udgangspunkt i Anton
Tjekhovs "Om Tobakkens skadelige Virkninger".
Stykket handler om en foredragsholder, og ved at lade emnet
være svømmefugle i stedet for tobak skaber Argento
nogle helt nye visuelle og klanglige muligheder.
Foredragsholderen er af sin kone blevet bedt om - nej, beordret
til - at holde foredrag i hendes dameklub.
Det sker tydeligvis på afbud, og emnet er mandens hobby:
svømmefugle. Han er lidenskabeligt og personligt
indvolveret i fuglenes liv, og som foredraget skrider frem, bliver
det stadigt klarere, at han ikke magter at
adskille det fra sit eget. Han taler om fuglenes kamp for
tilværelsen, men den virkelige kamp foregår i hans
sjæl
og ægteskab. Vor elskelige - og foragtelige - tøffelhelt
gennemfører sit foredrag med et minimum af fatning og
værdighed og under de største kraftanstrengelser. En
virkelig heltedåd af samme format som Don Quichotes
og Soldat Schwejks: han forbliver menneske, trods alt!
Indspilningen er foretaget - meget a propos - på
herregården Fuglsang under en opførelse i september
1999.
Der medfølger libretto på dansk og engelsk.
Jørgen Ole Børch som
foredragsholderen
Foto: Jesper Jørgensen