Helikon HCD 1055
Jakob
Lorentzen spiller værker af J.S.Bach på det store
orgel i Holmens Kirke - bl.a. de seks Schübler-koraler
- afvekslende med de tilsvarende korsatser.
Desuden
medvirker Holmens Vokalensemble
med Lars N. Sardemann på kororgel.
1.-2.
Præludium & Fuga i C-dur (BWV 545)
3. Wo soll ich
fliehen hin (orgel - BWV 646)
4. Wo soll ich fliehen hin (kor)
5. Wo soll ich fliehen hin (orgel - alternativ registrering - BWV
646)
6. Ach bleib bei
uns, Herr Jesu Christ (kor)
7. Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ (orgel - BWV
649)
8.-9. Fantasi & Fuga i c-mol (BWV 537)
10.-12. Concerto i G-dur (BWV 592) Allegro vivace - Grave - Presto
13. Meine Seele
erhebet den Herren (kor)
14. Meine Seele erhebet den Herren (orgel - BWV 648)
15. Wachet auf,
ruft uns die Stimme (kor)
16. Wachet auf, ruft uns die Stimme (orgel - BWV 645)
17.-18. Præludium & Fuga i g-mol (BWV 535)
19. Wer nur den
lieben Gott läßt walten (kor)
20. Wer nur den lieben Gott läßt walten (orgel - BWV
647)
21. Kommst du
nun, Jesu, vom Himmel herunter (kor)
22. Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter (orgel - BWV
650)
23.-24. Passacaglia & Fuga i c-mol (BWV 582)
Total Time 64:12
I det første kvarte
århundrede havde kirken intet orgel, men i 1646
søgte den initiativrige organist fra Nikolaj Kirke,
Johan Lorentz, tilladelse til at opstille et lille
orgelpositiv i Holmens Kirke. I 1650erne købte kirken
orglet af Lorentz og betalte ham for at spille på det.
Det lille, transportable orgelpositiv var bygget af hans
far, Christian IVs privilegerede orgelbygger, Johan Lorentz
den Ældre. Instrumentet har næppe omfattet mere
end 5-6 stemmer i de knap 100 år, det gjorde tjeneste
i Holmens store kirkerum. I 1740 fik kirken et nyt stort
orgel, bygget af Lambert Daniel Kastens, der var elev af den
nordtyske orgelbygger Arp Schnitger. Det havde 43 stemmer, 3
manualer og pedal, og var opbygget i selvstændigt
klingende værker. Den pragtfulde senbarokke
orgelfacade, der foroven prydes af Christian VIs og dronning
Sophie Magdalenes kronede navnetræk, udgør i
kirkens østgavl et værdigt modstykke til Abel
Schrøders rigt udskårne altertavle og
prædikestol. Allerøverst ses det lille
cirkelformede klokkespil, cymbelstjernen, der endnu kan
bringes til at klinge. Kort efter sin
tiltræden i 1858 klagede organisten Niels W. Gade
over, at det gamle Kastens-orgel ikke levede op til
romantikkens klanglige idealer, og påskedag 1870 kunne
Gade glæde sig over at indvie Daniel Köhnes
nybyggede orgel på 34 stemmer. En af de
orgelsagkyndige udtalte: "Blandt Stemmerne kan vanskelig
fremhæves nogen, thi de ere alle smukke. Basserne have
en fuld og sikker Tone med prægtigt Strøg.
Orgelet har en saakaldet "Schweller", hvormed Tonen kan
nuanceres i alle Grader af crescendo; dette gør en
gribende Virkning af de ætheriske
Præludérstemmer." Orglet blev ændret
flere gange, indtil det i 1956 afløstes af kirkens
nuværende instrument, der er bygget af firmaet
Marcussen & Søn. Det har 50 stemmer og er
disponeret i hovedværk, rygpositiv, brystværk og
pedal svarende til Kastens-orglets facade. Orglet domineres
af lyse stemmer, der får klangen til at lyde festlig
og glansfuld og i højere grad end på
romantikkens orgler lader barokkens polyfone orgelmusik
komme til sin ret. Ved årtusindskiftet
kunne Holmens Kirke tage endnu et orgel i brug. Det drejer
sig om et lille, transportabelt kororgel på 6 stemmer,
bygget af hollænderen Henk Klop. Dets disposition er
inspireret af Lorentz-orglets formodede disposition i
1600-tallet:
af Lisbeth Ahlgren Jensen
Principal 8'
Gedakt 8'
Oktav 4'
Fløjte 4'
Fløjte 2'
Quint 1 1/3'.
Tilbage
til orgelsiden
Tilbage
til den samlede oversigt