Helikon HCD 1067
gEIGENgARTEN
MUSIK
FOR SOLOVIOLIN
Helge Slaatto
Jeg har altid fundet det
interessant at sætte komponister fra forskellige lande
og traditioner over for hinanden. "gEIGENaRTEN"
repræsenterer således en samling
soloværker for violin fra anden halvdel af det tyvende
århundrede af otto udvalgte komponister, der hver i
sær har betydet meget for min musikalske rejse. Per
Nørgårds tidlige Fragment V fra 1961
er inspireret af Rainer Maria Rilkes Liebeslied (Wie soll
ich meine Seele halten, dass sie nicht an deine rührt?)
- for mig et usædvanligt udtryksfuldt lille stykke
musik. I dette værk, som også kan spilles med
klaver ad libitum, finder vi et af de tidligste
eksempler på Nørgårds
"uendelighedsrækker" (læs om emnet på Per
Nørgårds hjemmeside:
http://www.pernoergaard.dk/da/ideer/hierarkisk1.html) Anders Nordentoft
komponerede Atrani i 1991 under et studieophold
på Amalfikysten i Italien til Carl
Nielsen-konkurrencen det følgende år. Selv om
det på ingen måde drejer sig om ren beskrivende
programmusik, med stykkets interessante benyttelse af
flerstemmige tremolo- og flageolet-effekter, er stemningen
af den italienske sommeraften med cikadernes musik ikke til
at overhøre. I det fjerne, højt hævet
over vandet, anes med toner i violinens højeste
register Vesuvs imponerende silhuet. Atrani er for
udøveren forbilledlig præcist noteret fra
komponistens side - ikke altid en selvfølgelighed!
Arne Nordheims
Partita für Paul er inspireret af fem billeder
af Paul Klee og tilegnet den betydelige norske kunstsamler
og museumsdirektør Ole Henrik Moe. Partitaen blev
uropført 1985 på Henie-Onstad Kuntcenter i Oslo
af Ole Bøhn i forbindelse med udstillingen "Klee og
musikken". Hanna Kulentys
Still Life with a Violin (1985) drives frem med den
intensitet som typisk kendetegner Kulentys musik. En musik,
som kombinerer elementer fra den minimalistiske stil med et
stærkt følelsesmæssigt "drive".
Mødet med Kulenty ved Musikhøst Festivalen i
Odense 1994 førte bl.a. til Going Up 1, som
blev komponeret til min duo med kontrabassisten Frank
Reinecke. Værket kan høres på cd'en
"Street Music" (Ambitus 96882). Hans Werner Henzes
Sonata per violino solo hørte jeg
første gang i 1977 ved uropførelsen med Jenny
Abel i Montepulciano, Italien. Værket blev senere
revideret af Henze i forbindelse med en cd-indspilning som
jeg skulle lave i 1992, men som imidlertid først blev
realiseret med nærværende cd. Det følgende
værk In memoriam af den norske komponist
Bernt Kasberg Evensen blev komponeret i 1990 til
minde om den betydelige eurythmist Christian Høgsberg
(1948-1990), også kendt som grundlægger af
teatergruppen "Ildfuglen". Bent Lorentzens
Quartz har mange af de karakteristika som kendetegner
quartz-stenen selv: alt af ét og samme materiale, men
samtidig med en forunderlig, næsten
kamæleonagtig evne til forandring... Frem for alt er
Quartz - fyrre år efter at værket blev
komponeret - et rent og forfriskende stykke moderne musik.
Med dets begrænsede tonemateriale, ofte centreret om
én enkelt tone, er værket på mange
måder i familie med Scelsis sene arbejder. Giacinto Scelsis
violinkoncert Anahit, som jeg fremførte i 1992
- kort tid efter at Scelsis musik havde opnået
internationalt gennembrud i 1987 ved den berømte
koncert i Philharmonien i Køln - var et møde
med en musik, jeg aldrig tidligere havde oplevet. Scelsi,
som konsekvent nægtede at kalde sig "komponist" (en,
der sammensætter) så sig selv snarere som et
medium. Al opmærksomhed om sin person forekom ham
uvedkommende, ikke en gang et foto blev offentliggjort, i
stedet den velkendte cirkel og en streg. Hans værker, i
særdeleshed fra og med det banebrydende Quatro
pezzi, ciascuno su una nota sola (1959) åbner et
fuldstændig eget univers, centreret omkring enkelte
toner. Divertimento nr. 2 fra 1954 kan ses som
forløber for disse værker: legefuldt og
improvisatorisk bevæger tonemønstrene sig, mere
eller mindre tydeligt, rundt omkring enkelte
"gravitetstoner". Scelsi komponerede midt i
50'erne hele fem stykker for soloviolin med titlen
Divertimento; kun tre eksisterer stadig, det
første er forsvundet, og det sidste er trukket
tilbage.
i violinens fascinerende univers.
Om indspilningen og værkerne skriver Helge
Slaatto:
Flertallet kommer lige som jeg selv fra Skandinavien:
Nørgård, Nordentoft, Lorentzen, Nordheim,
Evensen; de øvrige komponister er fornemme
repræsentanter for den europæiske scene: Kulenty
fra Polen, Henze fra Tyskland samt Scelsi fra Italien.
Første gang jeg opførte disse værker,
var de en del af miljøet for ny musik.
Kompositionerne kunne findes på festivalprogrammer som
Cantiere Internationale i Montepulciano i Italien og
Musikhøst Festivalen i Odense, hvor mødet
mellem musiker, publikum og musikkens komponister spillede
en afgørende rolle.
Siden er værkerne for mig blevet som en gruppe af gode
bekendte med hver deres stærke individuelle
karakteristika. I flere tilfælde er det første
gang, at værkerne er blevet indspillet på
cd.
Nordheim skriver om værket: "Jeg har forsøgt
at indfange nogle af de mange stemninger og teksturer i
disse billeder, poetiske, drømmeagtige, groteske -
vinkler der strider mod naturens love, objekter der leger
med tyngdekraften. I de to sidste satser har jeg
tilført elektronisk delay, som optager og afspiller
violinens musik med forsinkelse, noget som resulterer i et
klanglig landskab i flere lag, et klangligt univers som hele
tiden udvider sig, hvor "fortiden" tiltagende
tildækker "nutiden".
På denne måde imiterer jeg Klees "lag på
lag-teknik", som han så gerne benyttede. Det, at jeg
hele tiden konfronterer musikken med sin umiddelbare (og
fjernere) fortid, er også en hyldest til T. S. Eliot
og hans tilsvarende omgang med tidsbegrebet i digtet "Burnt
Norton".
Med sonatens kompositoriske collageteknik var den ikke
umiddelbart let tilgængelig. Som tiden er gået,
er andre sider imidlertid blevet mere fremherskende: Henzes
farverige benyttelse af instrumentets muligheder, musikkens
slægtskab med operaens verden, komponistens naturlige
måde at genopdage og benytte tidligere traditioner og
hans store kærlighed til musik i det hele taget.
Tirsi, Mopso og Aristeo er navnene på
tre hyrder som optræder i et gammelt teaterstykke fra
1480 af Angelo Ambrogini fra Montepulciano. Musikken
beskriver de tre, i særdeleshed Aristeo, hvis
lidenskabelige og håbløse kærlighed til
nymfen Euridice danner omdrejningspunkt for sonatens
forløb. Euridice flygter til slut fra den elskovssyge
Aristeo ved hjælp af en slange, der giver ham det
dødelige bid. Aristeos vedholdende og smertefulde
skrig afslutter sonaten.
Helge
Slaatto
Foto: Ewa Slaw
HELGE
SLAATTO blev
født i Oslo i 1952 og studerede hos Maria Lidka,
Sandor Vegh og Dorothy DeLay. Han er professor ved
konservatoriet i Münster, (Hochschule für Musik
der Universität Münster), Tyskland, og var
koncertmester i Odense Symfoniorkester, Athelas Sinfonietta
Copenhagen og Randers Kammerorkester. Han er en højt
anerkendt udøver af vor tids musik og har siden 1988
bl.a. uropført 50 duoværker sammen med
kontrabassisten Frank Reinecke. Deres indspilning af
Wolfgang von Schweinitz´ Plainsound Glissando
Modulation blev belønnet med Preis der Deutschen
Schallplattenkritik. Helge Slaatto har
optrådt som solist ved en række europæiske
festivaler. Som lærer for nogen af tidens
førende violintalenter gav han master classes i
Tyskland, Portugal, Grækenland, Danmark, Sydkorea,
Mexico og U.S.A. Anmeldelserne
af cd'en har været særdeles positive - f.eks.
skriver John Christiansen i sin blog "JC Klassisk":
"Helge Slaatto med gEIGENgARTEN for soloviolin 5
stjerner. Denne bemærkelsesværdige solo-cd
bringer musik af Per Nørgård, Anders
Nordentoft, nordmanden Arne Nordheim, den polske Hanna
Kulenky, den tyske Hans Werner Henze, den norske Bernt
Kansberg Evensen, Bent Lorentzen og italieneren Giacinto
Scelsi. Kun Hans Werner Henze, Nordheim og Scelsi lever ikke
længere. Så er kortene lagt på bordet, men
hvilke kort. Det er fænomenalt, som den 60-årige
norske violinist Helge Slaatto, som heldigvis har virket
meget i Danmark og endda på flere planer som solist,
koncertmester i Odense, København og Randers og som
lærer, spiller denne nyere og ret varierede musik. Han
kalder selv udvalget af musik for en gruppe af gode bekendte
med hver deres stærke individuelle karakter.
Slåttos violin er hele tiden nær, fuld af
karakter og fortællende i hver en nuance. Han har
indstuderet en del af musikken med komponisterne og tilegnet
sig det hele, så værkerne fremstår med en
enestående udtryksrigdom. Jeg har lyst til at kalde
denne cd for avantgarde for alle, men jeg må nok
nøjes med at fortælle, at jeg selv har
fået et kolossalt udbytte af at lytte til den flere
gange, og jeg vil høre den mange gange endnu (Helicon
HCD 1067).