Helikon HCD 1068

ORGLET I SYMFONISK SAL
MUSIKHUSET AARHUS

Ulrik Spang-Hanssen

 



Foto: Nikolaj Lund ©

Denne cd er den første kommercielle indspilning af det nye orgel i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Det blev bygget i 2009 af det verdensberømte firma Klais Orgelbau i Bonn, Tyskland, et firma som netop har gjort det til et speciale at bygge koncertsalsorgler, hvilket ellers er en vanskelig disciplin, da der i en koncertsal ikke er nær så megen efterklang at 'gemme sig bag' som i en kirke. Det tyske koncertsalsorgel fra slutningen af det 19. århundrede, som dette instrument er inspireret af, tog netop afsæt i den engelske tradi-tion, som Lemare og Whitlock blev den naturlige forlængelse af. Orglet har 47 stemmer fordelt på tre manualer og pedal og er karakteriseret ved et righoldigt udvalg af stemmer i 8-fodslejet samt ved sin formidable dynamik, der spænder lige fra meget sarte stemmer, der uden problemer kan akkompagnere en soloviolin, til et stort tutti, der sagtens kan hamle op med et symfoniorkester.

Foto: Jesper Jørgensen ©




Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-47):
Ouverture "Hebriderne" 11:15
arr. for orgel af Henry Lemare

Percy Whitlock (1903-46):
Sonate for orgel i c-mol 47:49
Grave-Andante
Canzona
Scherzetto
Choral


Percy Whitlock (1903-46)
-komponist og badeorganist

Percy William Whitlock var en usædvanlig figur i engelsk orgelliv. Han var ganske vist begyndt på samme måde, som engelske orgelspillere sædvanligvis starter deres samliv med instrumenternes dronning, nemlig som kordreng, men derfra gik det ikke den slagne vej. Whitlock blev født den 1. juni 1903 i Chatham, og som syvårig fik han mulighed for at aflægge stemmeprøve til koret ved Rochester Cathedral og blev derpå optaget deri. Den normale vej til de store stillinger ville derefter have været at blive 'organ scholar' ved et af de kendte universiteter, hvorfra den lige vej ofte går til at blive 2. organist ved en større kirke og derpå til at indehave selve hovedembedet. Men det gjorde han ikke. Han gik på Royal School of Music fra 1920 til 24 og fik dér undervisning i orgel af Henry G. Ley og i komposition af Ralph Vaughan Williams. Engelske organister går den dag i dag ofte konservatorievejen, hvis de ønsker at blive koncertorganister i modsætning til de mere kirke-lige, der somme tider er mere korledere, end de er orgelspillere. Efter endt uddannelse kom han dog tilbage til Rochester Cathedral som andenorganist, og alle gik ud fra, at han ville få domorganistembedet, når det blev ledigt. Da Charles Hylton Stewart blev udnævnt i Chester få år senere, blev Whitlock imidlertid forbigået, muligvis netop fordi han ikke havde adgang til det påkrævede universitetsnetværk, og han forlod derpå domkirken for at tage ansættelse ved St. Stephens Kirke i Bournemouth. Han begyndte snart at kombinere denne stilling med posten som organist ved Bournemouth Pavilion, og nogen tid efter valgte han helt at koncentrere sig om denne.

Dette valg blev udslaggivende for hans karriere og stil som komponist. Der er ikke i dag mange organister tilbage, som er ansatte som underholdere på kur- og badesteder, i Town Halls og i, hvad man i dag ville kalde kongresscentre, men i den første halvdel af det tyvende århundrede var det helt almindeligt ...

- læs resten af Ulrik Spang-Hanssens interessante artikel i teksthæftet



ORGLETS DISPOSITION

Manualomfang C-c4
Pedalomfang C-g1
Elektrisk registratur

I. MANUAL
Principal 16'
Bourdon 16'
Principal 8'
Konzertflöte 8'
Tibia (HD) 8'
Gedeckt 8'
Viola di Gamba 8'
Dolce 8'
Principal 4'
Rohrflöte 4'
Octave 2'
Mixtur V 2 2/3'
Trompete 8'
Tuba (HD) 8'
Tremulant

II. MANUAL
Quintatön 16'
Principal 8'
Tibia (HD) 8'
Spitzflöte 8'
Bourdon 8'
Salicional 8'
Principal 4'
Traversflöte 4 '
Cornett V 8'
Clarinette 8'
Tuba (HD) 8'
Tremulant

III. MANUAL
Liebl. Gedeckt 16'
Geigenprincipal 8'
Portunalflöte 8'
Tibia (HD) 8'
Liebl. Gedeckt 8'
Aeoline 8'
Vox coelestis 8'
Flauto dolce 4'
Viola 4'
Quintflöte 2 2/3'
Octavflöte 2'
Terzflöte 1 3/5'
Cornet des Violes IV 2 2/3'
Trompette 8'
Oboe 8'
Tuba (HD) 8'
Tremulant

PEDAL
Bassflöte 32'
Principalbass 16'
Violonbass 16'
Subbass 16'
Zartbass 16'
Octavebass 8'
Gedacktbass 8'
Tibia (HD) 8'
Octave 4'
Posaune 16'
Fagott 16'
Tuba (HD) 8'

KOPPELN
II an I
III an I
III an II
Sub II an II
Super II an II
Sub III an III
Super III an III
I an P
II an P
III an P
Super III an P

Hochdruckwerk (HD) im Schwellkasten
des III. Manuals



Tilbage til orgelsiden
Tilbage til den samlede oversigt